gibanta.se

Vad är glykemiskt index (GI)?

Det glykemiska indexet (GI) är ett klassificeringssystem för livsmedel som innehåller kolhydrater. Det visar hur snabbt varje livsmedel påverkar ditt blodsocker (glukos) när det äts ensamt.

Livsmedel med högt GI

Livsmedel med kolhydrater som bryts ner snabbt av kroppen och orsakar en snabb ökning av blodsockret har ett högt GI-värde. Livsmedel med högt GI är bland annat:

Livsmedel med lågt och medelhögt GI

Livsmedel med lågt eller medelhögt GI bryts ner långsammare och orsakar en gradvis ökning av blodsockernivån med tiden. De inkluderar:

Är livsmedel med lågt GI hälsosammare?

Vissa livsmedel med lågt GI, t.ex. fullkornsprodukter, frukt, grönsaker, bönor och linser, är livsmedel som vi bör äta som en del av en hälsosam och balanserad kost.

Att använda det glykemiska indexet för att avgöra om livsmedel eller kombinationer av livsmedel är hälsosamma kan dock vara missvisande.

Livsmedel med högt GI är inte nödvändigtvis ohälsosamma och alla livsmedel med lågt GI är inte hälsosamma. Vattenmelon och palsternacka är till exempel livsmedel med högt GI, medan chokladkaka har ett lägre GI-värde.

Dessutom saktar livsmedel som innehåller eller tillagas med fett och protein ner absorptionen av kolhydrater, vilket sänker deras GI-värde. Till exempel har chips ett lägre GI än potatis som kokats utan fett. Chips innehåller dock mycket fett och bör därför ätas med måtta.

Om du bara äter livsmedel med lågt GI kan din kost bli obalanserad och fettrik.

Kan livsmedel med lågt GI hjälpa mig att gå ner i vikt?

Livsmedel med lågt GI, som gör att blodsockernivån stiger och sjunker långsamt, kan hjälpa dig att känna dig mätt längre. Detta kan bidra till att kontrollera din aptit och kan vara användbart om du försöker gå ner i vikt.

Som nämnts ovan är dock inte alla livsmedel med lågt GI hälsosamma. Att enbart förlita sig på GI är därför inte ett tillförlitligt sätt att avgöra om livsmedel eller kombinationer av livsmedel är hälsosamma.

Kan det glykemiska indexet hjälpa personer med diabetes?

Om du har diabetes är det bra att förstå det glykemiska indexet, eftersom det kan hjälpa till att kontrollera blodsockret om du äter livsmedel med lågt GI-värde.

Man måste dock också ta hänsyn till andra faktorer. Forskning har visat att mängden kolhydrater du äter, snarare än dess GI-värde, har störst inverkan på blodglukosnivåerna efter måltider.

Det är också viktigt att äta en hälsosam och balanserad kost som är låg på fett, socker och salt och rik på frukt och grönsaker. Om du har fått rådet att ändra din kost eller om du behöver råd kan en diabetesspecialist hjälpa dig att utarbeta en kostplan. Tala med din husläkare om att bli hänvisad till en dietist vad som är en bra diet för dig.

Vad bör mitt dagliga intag av kalorier vara?

Ett idealiskt dagligt intag av kalorier varierar bland annat beroende på ålder, ämnesomsättning och nivå av fysisk aktivitet.

Generellt sett är det rekommenderade dagliga kaloriintaget 2 000 kalorier per dag för kvinnor och 2 500 för män.

Vad är kalorier?

Kalorier är ett mått på hur mycket energi mat eller dryck innehåller. Hur mycket energi du behöver beror på:


Andra faktorer kan också påverka hur mycket energi du förbränner. Till exempel:

Kalorier och kilokalorier

Termen kalori används vanligen som förkortning för kilokalori. Du hittar detta skrivet som kcal på livsmedelsförpackningar. Kilojoule (kJ) är motsvarigheten till kilokalorier inom det internationella enhetssystemet, och du ser både kJ och kcal på näringsdeklarationer. 4,2 kJ motsvarar ungefär 1 kcal.

Att hålla en hälsosam vikt

För att ta reda på om du har en hälsosam vikt kan du använda BMI-kalkylatorn.

För att bibehålla en hälsosam vikt måste du balansera mängden kalorier som du förbrukar genom mat och dryck med mängden kalorier som du förbränner genom fysisk aktivitet.

Att gå ner i vikt

För att gå ner i vikt på ett hälsosamt sätt måste du använda mer energi än du förbrukar genom att äta en hälsosam, balanserad kost med färre kalorier samtidigt som du ökar din fysiska aktivitet.

Om du vill ha mer information om viktnedgång kan du ladda ner NHS viktnedgångsplan, vår kostnadsfria 12 veckors kost- och motionsplan.

En allmänläkare kan också ge dig råd om hur du kan gå ner i vikt.

Att gå upp i vikt

Du bör få råd av din husläkare om du är underviktig (ditt kroppsmasseindex är mindre än 18,5).

För att gå upp i vikt måste du äta fler kalorier än din kropp använder varje dag. För mer information, se Hur kan jag gå upp i vikt på ett säkert sätt.

Det här domännamnet är till salu